En artikel av www.audiomedia.com
En nyckelkomponent i varje digitalt uppspelningssystem, en bra digital-till-analog-omvandlare säkerställer att du hör till hjärtat av ett ljud och kan mixa det därefter. Alistair McGhee blev bekväm med Marenius DAC-S2 för att se hur transparent ljud den röda svenska boxen ger.
DET finns bara tre nationer i världen som är nettoexportörer av popmusik: USA där allt började; Storbritannien, hem för Beatles och Adele; och, vad är din gissning? Sverige skulle inte ha varit högst på min lista. Med all musik som strömmar ut ur svenska studior är det bra att se lite svensk pro-audio-utrustning nå utanför de nordiska gränserna. Jag stötte först på Marenius när jag letade efter utrustning för inspelning på plats eftersom företaget tillverkar bärbara inspelare och batteridrivna mikrofonförstärkare med hög specifikation. Dess senaste produkt är dock mer allmän i användningen.
Faktum är att den nu är nästan lika universell som dina monitorer. Marenius har lanserat en DAC. I hi-fi-världen har det länge varit känt att digital-till-analog-omvandling är en knepig och mycket viktig verksamhet. Just nu finns det minst två brittisktillverkade hi-fi-DAC som inte lämnar dig någon växel från £5,000 (detta är seriös ljudteknik). Det började med tvåbox-CD-spelare – transport i den ena, DAC i den andra – som har funnits i den övre delen av marknaden i åratal. Men argumentet är att vikten av omvandlingsprocessen överskrider behoven för CD-uppspelning. Varje digitalt uppspelningssystem kan dra nytta av högkvalitativ digital-till-analog-omvandling, och med datoruppspelning som dagens ordning i de flesta studior och mastringshus är möjligheterna för professionella lösningar betydande.
Boxarna
När vi talar om tvåbox-lösningar, kommer DAC-S2 i två röda aluminiumlådor som är ändamålsenliga och känns bra i handen. Den fjärrstyrda strömförsörjningen är tillräckligt liten för att gömmas undan någonstans och det finns en fin, lång, högkvalitativ låsande din-kabel mellan PSU och huvud-DAC.
På baksidan av huvud-DAC hittar du I/O med balanserade (XLR) och obalanserade utgångar – optiska, obalanserade SPDIF (koaxiala) och AES-balanserade (XLR) digitala ingångar. På framsidan finns tre små brytare, ett hörlursuttag och vad Marenius beskriver som en ”förlamande dyr” P&G volymkontroll för de analoga utgångarna.
I drift
Vid användning är S2 enkel: anslut och slå på trevägs med brytare nummer ett, välj din ingång från brytare två, välj utgångar från brytare tre och ställ sedan in volymen med den silkeslena volymkontrollen. Utgångsbrytaren erbjuder linjeutgångar och/eller hörlursutgång, medan ingångsbrytaren väljer mellan de tre digitala ingångarna. Samplingsfrekvenser upp till 96kHz omvandlas och volymkontrollen verkar på både hörlurs- och linjeutgångssignaler. En grön LED indikerar ström på medan varje valbrytare har tre LED-lampor för att bekräfta ditt val av ingång och utgångar.
Ja, men varför?
Efter att ha fastställt att Marenius är en snygg låda som är enkel och flexibel att använda, kvarstår frågan, ’varför skulle jag vilja använda den?’ Svaret är helt enkelt ljudkvalitet. Nästan varje digital utrustning nu kommer med analoga utgångar, och även om de inte gjorde det, skulle DAC-S2 vara ett dyrt alternativ om allt du ville ha var någon gammal analog version av din signal och kvalitet inte var viktig. Nej, S2 lever eller dör av den ljudkvalitet den levererar.
Hur låter det?
‘I’m drinking sweet champagne / Got the headphones up high’ – ja livet som Audio Media-recensent är ganska bra. Tyvärr, till skillnad från Joni, flyger jag inte första klass till Vegas, eller sippar söt champagne, men jag har mina hörlurar på hög volym eftersom allt genom S2 låter fantastiskt.
För att återvända till ett av mina projekt från förra året, låter sången fantastisk och perfekt balanserad. Avbildningen fixerar gitarrerna i sten och cajonen har djup samtidigt som den behåller precision. Faktum är att mixen känns riktigt påtaglig och du känner dig säker på att du hör hjärtat av ljudet. Jag uppskattade verkligen blomstringen och glansen av TC-M5000, men inte tillräckligt med reverb på gitarren – kom ihåg att bra övervakning inte döljer dina misstag, tvärtom.
Efter att ha njutit av S2 i några veckor nu har jag kommit in i vanan att ta anteckningar när jag kände att jag hörde mer. ’Bas, resonant med auktoritet men alltid greppad och melodisk’ – detta är en av de första sakerna som slår mig. Lyssna på något med Compass Point All Stars på det och Sly, Robbie och Sticky kommer att lätta upp hela din dag, synergistiska och tightare än pengar i Merthyr. ’Virveltrummor kraschar tillfredsställande, gitarrer har ’en skarpare kant’, tidigare ohörda tangentbord dyker blygt upp ur de melodiska skuggorna, cymbaler är krispiga och musikaliska. På äldre projekt är bandbrus och för-ekon tydligt hörbara och jag hörde till och med gnissel från stolar som hittills hade passerat obemärkt.
En av de svåraste kvaliteterna av mixning att beskriva är att få instrument att ’sitta i mixen’ samtidigt som de behåller sin individuella karaktär. Inte bara vill vi ha ’allt högre än allt annat’, men vi vill ha allt mixat till perfektion med allt annat. För att lyckas med detta omöjliga trick behöver vi övervakningsutrustning som är så transparent som möjligt för att låta mixningsingenjörer och producenter göra de ändringar de vill ha, säkra på att de hör det autentiska ljudet av sitt projekt. Det är den typen av upplevelse du får från Marenius.
Vad mer kan du vilja?
Inget är perfekt och jag tycker att de röda LED-lamporna på S2 är något för ljusa. Om du måste ha en extern klockingång eller stöd för samplingsfrekvenser över 96kHz, då är Marenius DAC-S2 inte för dig. Annars sätter den volymkontrollen den stjärnlika ljudet perfekt. Fantastiska analoga ljud från en digital källa – Sverige, tack för musiken.