Marenius DAC-S2 omvandlare

En artikel av www.audiomedia.com

I hjärtat av varje digitalt uppspelningssystem finns en avgörande komponent – en riktigt bra digital-till-analog-omvandlare. Den gör skillnaden mellan att bara höra ljud – och att verkligen uppleva det. Med Marenius DAC-S2 får du en kristallklar och transparent ljudbild som låter dig mixa med precision och känsla.
Ljudexperten Alistair McGhee tog en närmare titt på den stilrena röda svenska boxen – och blev imponerad
.

Det finns bara tre länder i världen som exporterar mer popmusik än de importerar: USA – där allt började, Storbritannien – hem för både The Beatles och Adele, och något överraskande för många, Sverige. Det kanske inte var mitt förstahandsval men med tanke på den strida strömmen av hitmusik från svenska studior är det inte mer än rätt att också se svensk pro-audio-utrustning ta plats på den globala scenen.

Min första kontakt med Marenius var i samband med att jag sökte robust utrustning för fältinspelning. Företaget imponerade med sina bärbara inspelare och batteridrivna mikrofonförstärkare med hög prestanda. Men deras senaste produkt har ett bredare användningsområde – och den är på väg att bli lika självklar som dina studiomonitorer.

Marenius har nu presenterat sin egen digital-till-analog-omvandlare – ett område som länge varit reserverat för Hi-Fi-purister och tekniska finsmakare. I high-end-världen har man länge vetat att D/A-omvandling är både en utmaning och en nyckel till riktigt bra ljud. Det finns idag flera brittiska Hi-Fi-DAC:ar som kostar över £5 000 vilket säger en del om hur seriöst det här segmentet tas.

Från början såg vi det i form av tvåboxlösningar – där CD-transport och DAC separerades för att optimera varje steg. Men idag är behovet av högkvalitativ omvandling långt bredare än så.
Oavsett om du arbetar med streaming, mixar digitalt material eller driver ett professionellt mastringshus kan en förstklassig DAC lyfta ljudupplevelsen markant. Och med datorn som hjärtat i de flesta moderna studiosystem är tiden verkligen mogen för en smart, välbyggd och transparent lösning – som Marenius DAC-S2.

Boxarna

När vi ändå talar om tvåboxlösningar, så lever DAC-S2 verkligen upp till formatet – men med en modern och genomtänkt twist. Enheten levereras i två separata, rödanodiserade aluminiumlådor som både känns rejäla och ser exklusiva ut. Finishen är gedigen och greppvänlig – precis så som professionell utrustning ska vara.

Strömförsörjningen är fjärrplacerad och tillräckligt kompakt för att enkelt kunna döljas i en rigg eller bakom ett rack. Den kopplas till huvud-DAC:en via en lång, högkvalitativ DIN-kabel med låsning – en lösning som både signalerar kvalitet och säkerställer stabil drift.

På baksidan av huvud-DAC:en finns ett komplett I/O-paket som passar både studio och high-end-lyssning: balanserade XLR- och obalanserade RCA-utgångar, samt tre digitala ingångar – optisk (TOSLINK), koaxial SPDIF och AES/EBU via XLR. Det är flexibelt, mångsidigt och anpassat för dagens varierade arbetsflöden.

Frontpanelen är diskret men funktionell. Här hittar du tre små brytare, ett hörlursuttag och – kanske mest anmärkningsvärt – en volymkontroll av sällan skådad kaliber. Marenius beskriver själva komponenten som en “oerhört dyr” P&G-potentiometer, vilket är både ärligt och talande. Den här typen av komponentval visar att DAC-S2 inte bara är byggd för att leverera ljud – den är byggd för att göra det kompromisslöst.

I drift

Vid användning är DAC-S2 lika enkel som den är genomtänkt. Anslut, slå på – och du är igång.
Med tre diskreta brytare styr du hela enheten: brytare nummer ett aktiverar strömmen i tre steg, den andra väljer mellan de tre digitala ingångarna (optisk, SPDIF och AES/EBU), och den tredje styr utgångarna – linje, hörlurar eller båda samtidigt. Den eleganta volymkontrollen med sin silkeslena känsla och precision påverkar både linje- och hörlursutgångarna.

En grön LED på frontpanelen visar tydligt att enheten är aktiv, medan varje valbrytare flankeras av tre LED-indikatorer som bekräftar dina val av ingång och utgång. Det är en layout som kombinerar funktionalitet med tydlig visuell feedback – utan att bli rörig.

Ja, men varför?

Efter att ha konstaterat att Marenius DAC-S2 är snygg, lätt att använda och flexibel återstår den verkliga frågan: Varför ska jag använda den?

Svaret är enkelt – ljudkvalitet.

Visst, de flesta digitala enheter har analoga utgångar. Och om allt du ville ha var en enkel konvertering finns billigare alternativ. Men det är inte vad S2 är byggd för.

Den här DAC:en existerar av ett enda skäl: att leverera exceptionellt ljud. Det är där den gör sig förtjänt av sin plats.

Hur låter det?

‘I’m drinking sweet champagne / Got the headphones up high’ – ja livet som Audio Media-recensent är ganska bra. Tyvärr, till skillnad från Joni, flyger jag inte första klass till Vegas eller sippar på champagne, men jag har mina hörlurar på hög volym eftersom allt genom S2 låter fantastiskt.

För att återvända till ett av mina projekt från förra året låter sången fantastisk och perfekt balanserad. Avbildningen fixerar gitarrerna i sten och cajonen har djup samtidigt som den behåller precision. Faktum är att mixen känns riktigt påtaglig och du känner dig säker på att du hör hjärtat av ljudet. Jag uppskattade verkligen blomstringen och glansen av TC-M5000, men inte tillräckligt med reverb på gitarren – kom ihåg att bra monitorering inte döljer dina misstag utan tvärtom.

Efter att ha njutit av S2 i några veckor nu har jag kommit in i vanan att ta anteckningar när jag kände att jag hörde mer. ’Bas, resonant med auktoritet men alltid greppad och melodisk’ – detta är en av de första sakerna som slår mig. Lyssna på något med Compass Point All Stars på det och Sly, Robbie och Sticky kommer att lätta upp hela din dag, synergistiska och tätare än pengar i Merthyr. ’Virveltrummor krasar tillfredsställande, gitarrer har ’en skarpare kant’, tidigare ohörda tangentbord dyker blygt upp ur de melodiska skuggorna, cymbaler är krispiga och musikaliska. På äldre projekt är bandbrus och för-ekon tydligt hörbara och jag hörde till och med gnissel från stolar som hittills hade passerat obemärkt.

En av de svåraste kvaliteterna av mixning att beskriva är att få instrument att ’sitta i mixen’ samtidigt som de behåller sin individuella karaktär. Inte bara vill vi ha ’allt högre än allt annat’, men vi vill ha allt mixat till perfektion med allt annat. För att lyckas med detta omöjliga trick behöver vi utrustning som är så transparent som möjligt för att låta mixningsingenjörer och producenter göra de ändringar de vill ha, säkra på att de hör det autentiska ljudet av sitt projekt. Det är den typen av upplevelse du får från Marenius.

Vad mer kan du vilja ha?

Inget är förstås helt perfekt. Personligen tycker jag att de röda LED-lamporna på DAC-S2 är något i starkaste laget. Och om du är i behov av en extern klockingång eller stöd för samplingsfrekvenser över 96 kHz – då är det här helt enkelt inte rätt produkt för dig. Men bortsett från det sätter Marenius en prick över i:et med sin exceptionella volymkontroll som fulländar det redan stjärnklara ljudet. Resultatet? Fantastiskt analogt ljud från en digital källa – levererat med svensk precision. Sverige, tack för musiken.

Lämna en kommentar